
הקרב על עתיד האנימציה: אמנים מול בינה מלאכותית
- אלגו ריתם
- אוגוסט 12, 2024
- בינה מלאכותית ועולם המשפט, חדשות בינה מלאכותית, מחוללי תמונות
- AI
- 0תגובות
מלחמת הזהויות: האמנים נגד הבינה המלאכותית
בעולם האנימציה, מתנהל קרב עזוז בין כוחות האנוש לבינה המלאכותית. מצד אחד, חברות ענק כמו דיסני ונטפליקס, המצוידות במאגרי תמונות ונתונים עתירים, שואפות לנצל את הפוטנציאל האדיר של הבינה המלאכותית על מנת להאיץ ולייעל את תהליכי הייצור. מהצד השני, ציבור האנימטורים – אמנים, יוצרים, תסריטאים וקריקטוריסטים – נאבק על שימור זהותו המקצועית ומקורות הפרנסה שלו.
הקרב על עתיד האנימציה: יצירה אנושית מול אוטומציה
הדאגה המרכזית של האנימטורים נעוצה בחשש מפני הדרה והחלפה של כוח האדם על ידי כלים טכנולוגיים מתקדמים. ג’וליה פרסקוט, תסריטאית וקומיקאית ותיקה, מסבירה: “תעשיית האנימציה פגיעה במיוחד לבינה מלאכותית, יותר מתחומים אחרים. הנתונים העצומים שצברו ענקיות כמו דיסני ונטפליקס, מהווים אימון מושלם למודלים של בינה מלאכותית שיכולים לחלץ ולשחזר קטעי אנימציה, דמויות ועלילות.”
איומי הבכירים: הצהרות מזעזעות
התבטאויות מצד בכירים בתעשייה הוסיפו שמן למדורת החששות. ג’פרי קצנברג, מייסד חברת דרימוורקס, צפה כי בינה מלאכותית תוכל למחוק 90% מסך המשרות הנדרשות לייצור סרטי אנימציה. גם טד סארנדוס, סמנכ”ל נטפליקס, קידם את האוטומציה בטענה כי היא תשפר את ‘יכולות היצירה והסיפור’. המעבר הזה כבר מתבצע בפועל, עם שילוב הבינה המלאכותית בייצור אמנות רקע והפקות, למרות התנגדות אמנים.
מלחמת התרבויות: הקול האנושי מול הקול המכני
בהיעדר נתונים מספריים מוצקים, קיימת תחושה עזה בקרב האנימטורים כי הבינה המלאכותית מהווה את האיום המרכזי על פרנסתם. נורה מיק, אמנית סטוריבורד ויוצרת, מציינת כי האיגוד ממקם את הבינה המלאכותית כסיכון הגבוה ביותר, אף מעבר לשיפור שכר ותנאי העבודה. “זוהי מלחמת תרבויות,” היא אומרת, “בין הקול האנושי המקורי לבין הקול המכני והאוטומטי.”
כוח מיקוח בזכות הצלחות קופתיות
עם זאת, לאנימטורים יש גם כוח מיקוח מסוים הודות להצלחות הקופתיות האחרונות שלהם. שני מתוך שלושת הסרטים המצליחים ביותר השנה היו אנימציות, מה שמדגיש את הרווחיות הגבוהה של התעשייה. מייק ריאנדה, יוצר הלהיט “משפחת מיטשל נגד המכונות”, מסביר: “זו אחת הסיבות שרדיקליזו אותי – לראות את פערי השכר העצומים בחברות שעבדתי בהן.”
הפגנת ענק באירמוק: “לא נתן לבינה המלאכותית להחליף אותנו”
במוצאי שבת קיימו האנימטורים הפגנת ענק בבורבנק שמשכה אלפים. המפגינים נשאו שלטים עם כיתובים כמו “בינה מלאכותית לא יכולה להחליף אמנים” ו”לא נקח ממכונות את עבודת האמנים”. ריאנדה, שעמד מאחורי ההפגנה, מסביר כי הוא מנסה “לחנך את עמיתיו על הסכנות, שכן שמירה על הסטטוס קוו תוביל לאובדן אלפי משרות.” לדבריו, הבינה המלאכותית היא “משור שיהרוס אותנו כולם בידי חברות החותרות לרווחים מירביים.”
שאלות ותשובות על הקרב הבלתי נמנע
מדוע אנימטורים מתנגדים לבינה מלאכותית?
אנימטורים חוששים שבינה מלאכותית תחליף אותם במשרות ותפגע בתעשייה שלהם. חברות גדולות בתחום מעוניינות לאמץ טכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות שיכולות לבצע חלקים משמעותיים מתהליכי העבודה הנוכחיים.
מה מניע את האנימטורים להילחם?
האנימטורים נלחמים כדי להגן על מקצועם ומשרותיהם. הם חוששים שבינה מלאכותית בידי חברות הממוקדות ברווחים תגרום לפיטורים המוניים. כמו כן, הם מבקרים את אי השוויון בתעשייה ורואים בבינה המלאכותית הזדמנות נוספת לחברות לנצל עובדים.
מה האנימטורים דורשים?
האנימטורים דורשים הגבלות חמורות על שימוש בבינה מלאכותית בתעשייה, עד כדי איסור מוחלט על החלפת אמנים אנושיים בטכנולוגיות אוטומטיות. הם חוששים שאם לא יושגו הגנות אלה, תהליך אובדן המשרות יחל בצורה הדרגתית אך בלתי נמנעת.
מה היקף השימוש בבינה מלאכותית כיום?
אין נתונים מדויקים, אך דיווחים מצביעים על כך שחברות גדולות כמו נטפליקס כבר משלבות בינה מלאכותית לצורך עבודות רקע, אנימציה משנית וייצור תוכן חדש. השימוש הזה נתון במחלוקת עם אמנים החוששים לפרנסתם.
מה יקרה אם האיגוד לא ישיג את דרישותיו?
אם האיגוד לא יצליח להשיג הגנות מפני שימוש לרעה בבינה מלאכותית, אנימטורים חוששים שאלפי משרות בתעשייה יתממשו בטווח הזמן הבינוני והארוך. הם רואים בבינה המלאכותית איום קיומי ובלתי נמנע על מקצועם.